Barocco sempre giovane

Nabídka – Le Quattro Stagioni

Antonio Vivaldi: Čtvero ročních dob

Le Quattro Stagioni

BAROCCO SEMPRE GIOVANE
IVA KRAMPEROVÁ – housle
ALFRED STREČČEK - recitace

Antonio Vivaldi (1678 – 1741): Čtvero ročních dob op. 8 č. 1 - 4
Jaro / Koncert E dur op. 8 č. 1 / RV 269
I. Allegro, II. Largo, III. Allegro
Léto / Koncert g moll op. 8 č. 2 / RV 315
I. Allegro non molto, II. Adagio, III. Presto
Podzim / Koncert F dur op. 8 č. 3 / RV 293
I. Allegro, II. Adagio molto, III. Allegro
Zima / Koncert f moll op. 8 č. 4 / RV 297
I. Allegro non molto, II. Largo, III. Allegro

Le Quattro Stagioni
Informační leták ke stažení

Iva Kramperová absolvovala pardubickou konzervatoř u Vladimíra Kulíka a Akademii múzických umění v Praze u Ivana Štrause a Leoše Čepického. Zúčastnila se řady interpretačních kurzů v ČR (Václav Hudeček, Ivan Štraus) i zahraničí (Régis Pasquier – Francie). Je laureátkou Mezinárodní soutěže Beethovenův Hradec, Soutěže konzervatoří ČR, Mezinárodní soutěže Leoše Janáčka, obdržela ocenění za nejlepší interpretaci díla Leoše Janáčka i cenu Nadace Český hudební fond a stala se také stipendistkou firmy Yamaha. Je koncertním mistrem souboru Barocco sempre giovane, s kterým natočila řadu CD a vystoupila na stovkách koncertů v ČR i zahraničí. Natáčí pro Český rozhlas i televizi a je pedagogem houslové hry na Konzervatoři Pardubice.

Alfred Strejček (* 24. listopadu 1941) je český herec, moderátor a recitátor. Od sedmnácti let se věnoval divadlu. Byl také členem operetního souboru olomouckého divadla (působil na místě druhého basu). Po studiích na brněnské JAMU přesídlil do Prahy, kde působil nejdříve v Divadle Jiřího Wolkera a v experimentálním divadle divadle Maringotka. Brzy se ovšem stal členem souboru Divadla Za branou. Jeho angažmá bylo přerušeno povinnou vojenskou službou. Režisér Otomar Krejča mu ovšem později nabídl místo v Divadle Za branou II., kde zůstal až do roku 1988. Od té doby je na volné noze.
Významná je jeho práce pro Český rozhlas - rozhlasový archiv obsahuje okolo tisíce pořadů, na kterých se podílel. Spolupracuje s kytaristou Štěpánem Rakem, herečkou Jitkou Molavcovou, hudebníkem Jiřím Pavlicou a mnoha dalšími. Z některých jeho prací pro Český rozhlas můžeme třeba vybrat roli vypravěče v dramatizacích románů Jaroslava Foglara, Arthura Ransomeho i jiných autorů, na kterých se podílel spolu s Jiřím Hromádko, kytaristou Štěpánem Rakem a dalšími.
Je nejen interpretem, ale také autorem pořadu o J. A. Komenském Vivat Comenius, který připravoval tři roky. Pořad se hrál už ve třech jazykových mutacích ve třiceti zemích světa. Patří i mezi významné a kultivované české moderátory, kde se soustřeďuje zejména na moderování hudebních pořadů a různých kulturních akcí. S komorním souborem Barocco sempre giovane spolupracuje pravidelně od roku 2008.

Barocco sempre giovane je komorní soubor složený ze špičkových mladých českých profesionálních hudebníků. Jeho umělecký vedoucí, violoncellista Josef Krečmer, ho založil v roce 2004 (viz www.barocco.cz). Již během krátké doby od svého vzniku soubor účinkoval na stovkách koncertů a zařadil se mezi významná hudební tělesa České republiky. Stal se ozdobou mezinárodních hudebních festivalů (Pražské jaro, Mezinárodní hudební festival Brno, Smetanova Litomyšl, The Ohrid Summer Festival, Festival Bach Istanbul'da, Festival Mitte Europa, Festival Concentus Moraviae, Svátky hudby v Praze, České doteky hudby, Hudba Pražského hradu, Nitrianska hudobna jar, Musica sacra, Le Quattro Stagioni, IMusicFest of George Lobkowicz atd.), jeho koncerty vysílala Česká televize, Televize Noe, Český rozhlas, nahrává na CD a pořádá vlastní abonentní cykly koncertů.
Každý z členů souboru je současně sólistou v některém z mnoha koncertů barokních mistrů, které má soubor v repertoáru (odtud název Barocco sempre giovane). Během svého působení však rozšířil svůj repertoár na všechna slohová období od baroka až po současnost, interpretuje a pro Český rozhlas nahrává mj. též díla významných současných autorů, která mu byla věnována. Soubor spolupracuje s předními českými i zahraničními sólisty (Václav Hudeček, Giulliano Carmignola, Ivan Ženatý, Bohuslav Matoušek, František Novotný, Gabriela Demeterová, Jana Vonášková - Nováková - housle, Jiří Bárta, Michaela Fukačová - violoncello, Jana Boušková, Kateřina Englichová - harfa, Lukáš Klánský, István Dénes, Jaroslava Pěchočová - klavír, Ad-El Shalev, Barbara Maria Willi, Edita Keglerová, Vojtěch Spurný – cembalo, Aleš Bárta, Waclav Golonka, Václav Rabas, Jaroslav Tůma – varhany, Claudi Arimani, Antonio Amenduni, Jiří Stivín, Žofie Vokálková – flétna, Ivan Sequardt, Liběna Sequardtová, Vilém Veverka – hoboj, Václav Vonášek, Luboš Hucek – fagot, Miroslav Kejmar, Jiří Houdek – trubka, Radek Baborák – lesní roh, Michiyo Keiko, Hana Jonášová Petra Alvarez - soprán, Markéta Cukrová, Michaela Kapustová, Edita Adlerová – alt, Rafael Alvarez, Juraj Holly – tenor, Roman Janál, Tomáš Král – baryton atd.) i s celou řadou vynikajících mladých hudebníků, laureátů mezinárodních interpretačních soutěží.

Antonio Vivaldi (1678 – 1741) nepochybně patří k nejvýznamnějším tvůrcům instrumentálního slohu na přelomu 17. a 18. století. Vyrůstal v inspirativním prostředí velkolepých benátských paláců, lagun a vodních kanálů a kolem něho zněla ve šlechtických sídlech, divadlech, chrámových prostorách i klášterech duchovní i světská hudba. Také on byl vynikajícím houslistou a znalcem smyčcových nástrojů, ale komponoval také pro nástroje dechové a dokonce i pro kytaru či mandolínu. Stanul totiž v čele dívčího sirotčince v Benátkách, při kterém existovala konzervatoř pro dívky, které se učily na nejrůznější nástroje. Dívčí orchestr v sezóně často veřejně vystupoval a na jeho produkce se sjížděli hudbymilovní posluchači dokonce i ciziny. Ve Vivaldiho díle dozrávají typické barokní instrumentální formy, jako je concerto grosso a sinfonia. Patrně nejslavnějším Vivaldiho koncertem je skladba Čtvero ročních období. Obsahuje četné zvukomalebné prvky, je oslavou přírody i lidského života. Uvádíme konkrétní program celého skladatelova mistrovského díla:

  • JARO
    1. Allegro: navozuje radostnou náladu přicházejícího jara – ptáci zpívají – studánky se otevírají – je slyšet burácení větru a blížící se bouři – opět zpěv ptáků
    2. Largo: spící ovčák na louce plné květů a jeho pes
    3. Allegro: bohatá a rytmická představa venkovského tance (nymfy a pastýři tancem oslavují příchod jara)
  • LÉTO
    1. Allegro non molto: únava z vedra – opět zpěv ptáků (kukačka, hrdička, stehlík) – blíží se silný vítr – oblaka se zatahují – cítíme strach pastýře
    2. Adagio: neklid unavených končetin – roj mušek v létě
    3. Presto: bouřlivé letní počasí – následná úleva
  • PODZIM
    1. Allegro: zpěvy a tance chasníků na žních – opilci padají na zem
    2. Adagio molto: spící opilci
    3. Allegro: obrázky z honů – housle imitují hlas horny – prchající raněná zvěř ke konci padá k zemi a umírá
  • ZIMA
    1. Allegro non molto: zkřehlí lidé se chvějí v chladných sněhových přeháňkách – fičí studený, prudký vítr – lidé musí zimou běhat a podupávat – zuby drkotají
    2. Largo: venku hustě padá sníh, ale my klidně sedíme doma u vyhřátého krbu a zlé počasí venku jen tušíme
    3. Allegro: nejistá chůze po ledě doprovázená nepříjemným padáním

Recenze + obrazové přílohy:
OperaPLUS.cz – Čtvero ročních dob a kytary na Pardubickém hudebním jaru

Další odkazy:
Iva Kramperová
Alfréd Strejček
Barocco sempre giovane
Facebook Barocco sempre giovane

26. 10. 2017, 19:00 hod.
ABO Pardubice - Zámek - Rytířský sál
Abonentní cyklus
Přihlaste se k odbĕru novinek
Váš email:
Počet přístupů: 208025
Administrace
login:
heslo: